annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Van macro-hater naar macro-maker

profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Van macro-hater naar macro-maker

Laatst sprak een fotovriendin mij er op aan dat ik ooit gezegd heb dat ik geen macrofoto's wilde maken.

Wat was er gebeurd?

Ik vond macrofoto wel mooi, maar ik durfde ze niet te maken.

Want ik was als de dood voor spinnen en vliegen vond ik vies!

 

Macro en close-up worden vaak onder één noemer gezet, maar ze zijn toch echt niet het zelfde.

Van elk klein object kun je heel mooi een close-up maken door het beeldvullend in beeld te brengen.

B.v. een dobbelsteen, een horloge, een schelp, allemaal klein spul.

Maar macro is een ander verhaal.

De makkelijkste regel is, dat het object van je keuze niet groter is dan de sensor van de camera. 

Hoe groot is zo'n sensor nu eigenlijk?

Ik heb het gemakkelijk gehouden door te kijken hoe groot de spiegel in de camera is; dat opklapbare ding wat je ziet als je van objectief verwisseld.

Heb je een bridge - of een compact camera kijk dan naar de top van je pink, dat is ook een goed om de maat te schatten.

 

Op een dag heb ik toch een keer de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een close-up van een spin gemaakt.

Door die close-up foto zag ik al details aan een spin die ik niet verwacht had; ze hebben haren op hun pootjes.

Ik vond het nog steeds griezelig, maar het bleef mijn aandacht toch wel trekken.

Bovendien waren (grote) spinnen makkelijk te fotograferen omdat ze langer stil blijven zitten.

Maar hoe meer ik vertrouwd werd met de spinnen hoe meer ik wilde zien.

Dus daar ergens is de ommekeer gekomen.

 

Omdat ik er toen nog maar erg weinig vanaf wist kocht ik een setje lenzen van drie opeenvolgende sterkten.

Maar dat voldeed niet aan mijn wensen.

Te weinig reikwijdte en teveel gerommel met op - en afschroeven voor een bepaalde maat van bereik. 

Daar mijn portemonnee niet de grootste is kocht ik, in plaats van een macro-objectief, een Raynox DCR-250 Super Macro lens voor mijn camera.

 

En toen ging de macrowereld voor mij open!

 

Spinnen hebben leuke gezichten en vliegen zijn niet vies.

Dat merk ik steeds weer als ik op mijn stekkie in onze, inmiddels, op insecten aangepaste tuin zit.

Sommige spinnen hebben "bokshandschoenen".

Springspinnetjes hebben reusachtige ogen.

Vliegen poetsen hun hele lijf onnoemelijk vaak.

Wespen hebben haren op hun oogbollen en poetsen die alsof ze er voor betaald worden. 😀

 

Wel zijn er een paar regeltjes die je beter in acht kunt nemen:

Gebruik geen geurtjes als je tussen de insecten gaat zitten.

Drink en eet niets zoets terwijl je bezig bent.

Beweeg je niet te snel.

Ach, eigenlijk zijn het de normale regeltjes die in de natuur heel gewoon zijn.

 

Probeer het eens.

Ondanks dat het woord macro verwijst naar iets groots, is het juist het kleine wat we groot laten zien. 

En doordat je de kleine dingen in de wereld fotografeert lijkt de wereld om je heen nog groter.

 

Geniet er van en vooral laat andere meegenieten.

 

Groetjes van Just Agnes

 

P.S. Ik ben nu ook niet meer bang van spinnen!

 

 

 

 

 

 

9 ANTWOORDEN 9
profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Goedemiddag Just-Agnes,

 

Wat een onwijs leuk verhaal en bijzondere manier om van je spinnen-angst af te komen! Heb je misschien wat foto's die je met ons kunt delen? Ik ben erg benieuwd!

 

Met vriendelijke groet,

Bibi

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Macro is groots....20190725-12262-A7R1 Adobe.JPG

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

No fastfood.Vermoedelijk een Boktor (Cerambycidae)Vermoedelijk een Boktor (Cerambycidae)Don't look behind you.jpgWanne kiss?HDRHDR

profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

En zo mooi!

profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Bibi en Harm,

Het was mijn eerste berichtje hier, dus het is even zoeken hoe dat gaat, maar ik snap nu wel ongeveer hoe ik kan reageren.

Dus bij deze,  bedankt voor jullie reactie.

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Just-Agnes 

 

Prachtig verhaal en meteen ook foto’s! Voorbeeld voor vele community leden 😉

(Ervaringen en foto’s delen is wat het meerendeel van de topics zou moeten zijn)

 

grt en nog veel plezier met de “kleine” wereld!

Sigi

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Dank je wel Sigi, ik heb ook nog wel wat budget tips die te maken hebben met macrofotografie maar ik weet niet of daar interesse naar is.

Over achtergonden,  lampen, en thema's.

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Just-Agnes 

 

prima idee om dat ook te delen hoor, al dat soort informatie maakt de community levendig en leuk om te lezen. Ook zet dat mogelijk anderen aan om fotografie tips te delen, dus kom maar met je tips.

 

Alvast dank!

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Sigi vanmiddag komt deel twee.

Maar ik heb al ideeën voor deel drie, want als ik het opdeel in kleine stukjes, wordt het niet saai en langdradig.

Bovendien kan iedereen dat deel er uit pikken wat hij of zij apart wil lezen.