annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Ik zou wel eens willen weten ..... Neen, hoe hoog die bergen zijn, weet ik al. Iets volledig anders.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Ik zou wel eens willen weten ..... Neen, hoe hoog die bergen zijn, weet ik al. Iets volledig anders.

verwijderd

 

15 ANTWOORDEN 15
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Denk dat je de spijker op z'n kop slaat Tjardi. Precies over dit soort vraagstukken wordt ook door de experts onderling (De "Super Users" zoals onze officiële aanduiding is) en tijdens onze web- en echte meetings ook wel gediscussieerd.

Ook tussen de landen onderling is hier nogal wat verschil.

 

Aan de ene kant wil Community laagdrempelig blijven, zodat iedereen met elke vraag hier terecht zou moeten kunnen. Aan de andere kant zou diepgang ook mooi zijn. Eigenlijk zit Community een beetje in een split wat dat betreft. 

 

Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik de handleiding ken en ook alle knopjes kan gebruiken, maar aan de andere kant ben ik ook een praktische gebruiker en ben ik geen pixelpeeper...  Bijna alle online fora kampen met een dergelijk probleem en er zijn veel mensen die meelezen, maar maar weinig mensen actief. Denk niet dat hier een pasklare oplossing voor is. 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Denk dat je wel een punt hebt Tjardi.

 

Voor mij geldt dat ik zeker geinteresseerd ben in de techniek van Sony. Echter gaat bij mij de techniek en de 'kunst' van het fotograferen boven de techniek van het apparaat (of apparaten) zelf. Maar dat weet je denk ik van mij. Ik ben overigens ook erg druk van tegenwoordig vandaar dat ik niet zo vaak actief ben hier. Zit op dit moment in Italie van 2 fototours en een weekje Toscane voor mezelf. Daarna direct in Spanje voor een andere tour. Vrijwel geen tijd dus. Maar ik zal hier zeker mijn input blijven geven, daar hoef je je niet druk om te maken :slight_smile:

 

Trouwens erg mooi nieuws (voor vooral voor mij) vandaag. Als een kind zo blij ben ik met de aankondiging van de 12-24 en de 16-35 GM. De 12-24 had ik niet zien aan komen. 2 groothoeklezen, geweldig!

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Tjardi, ben het denk ik wel eens met je, toch is het zoals @Amfion zegt niet uniek voor dit forum. Ik maak het ook mee op het Ducati forum, 3500 leden en nog geen 5% actief op het forum. Inhoudelijk vind ik dit ook erg jammer, ook voor dit forum. Het is alleen wel de realiteit en die is moeilijk te vormen :wink:

 

Waar ik al eens eerder voor heb gepleit is dat toch ook een bal bij Sony ligt, kan me nog een heel verhaal herinneren (vorig jaar deze tijd?) rondom een door Sony te organiseren "gebruikersdag"...het is er voor zover ik weet nooit van gekomen terwijl de animo er wel degelijk was. (positief) kritisch zou men dan toch kunnen denken dat de fotografie hoek er wat "bij" hangt ondanks mooie woorden...Gelukkig doen de ontwikkelingen van de laatste tijd (A9, 16-35 2.8 en 12-24 F4 intro's) anders vermoeden.

 

Wat betreft de techniek van een camera;

voor mij geldt dat ik er in zoverre alles van wil weten om zo goed mogelijk het ding te bedienen om de creatieve kant van het nemen van foto's te bedienen. Daarbij is het adagium voor mij; simpel, laagdrempelig. Ik ben sinds 1988 reeds Apple fan om dezelfde reden..ik wil werken met zo'n ding en niet ***** tot in detail weten hoe zo'n ding werkt. (en dat terwijl ik "hardcore" techneut ben qua opleiding).

 

Het splitsen van dit forum in een A en B kant is denk ik geen oplossing, gebruikers enthousiasmeren wel. Een vraagje; ben jij toen je je 1e Sony A7/A6300 kocht op dit forum gewezen door verkoper en/of Sony? Ik kwam er achter omdat ik in principe altijd mijn producten wil registreren, anders had ik er nooit van geweten...nou ja, nooit...in ieder geval pas veel later denk ik.

 

just my two cents

Sigi

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

verwijderd

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

@Sigiphoto Plannen voor een gebruikersdag zijn er nog steeds bij mijn weten, er heeft alleen wat wisseling van de wacht plaatsgevonden binnen Sony. Was dus meer een praktisch punt dat het er nog niet van is gekomen. Hoe het er op dit moment voor staat durf ik niet te zeggen. 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Amfion Dank

zou tegen Sony willen zeggen...Romeo Delta...

 

(staat voor regel dat :cool:)

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

De Sony handleiding is geen handleiding maar een opsomming van de knoppen. Het legt echter nergens uit waar iets voor dient of wat het doet. Het is een typisch door techneuten geschreven handleiding dat geen seconde erbij stil staat dat een groot gedeelte van de kopers totaal niets weten van camera's en van fotografie.

Je haalt die groep er zo uit. Dat zijn de mensen die tegen het vallen van de avond een landschap willen schieten en waar dan de flister uitklapt en ze vervolgens ook die foto nemen met flitser. En zich vervolgens verbazen waarom die foto zo donker is.

 

Dat gezegd hebbende. Op de diepere instellingen van de Sony videoprofielen na (geen idee wat bijvoorbeeld knee is of wat het doet), weet ik van de rest doorgaans goed wat het is en wat het doet.

Ik gebruik meestal de a stand, soms de s stand en als de camera het spoor helemaal kwijt is de M stand.

Waarbij ik doorgaans iso-auto 100-800 heb. De enige keren dat ik de automatische stand gebruik is als de camera helemaal ingesteld is op een bepaald iets (bijvoorbeeld video) en ik in een keer iets anders moet fotograferen.

Ik gebruik alleen niet van alles. In de picture profiles gebruik ik uitsluitend het neutrale profiel. De rest doe ik in Lightroom. 

 

Ik fotografeer al heel lang en ben een fanatiek fotograaf en video ook veel.Youtube enhttp://pieterbatenburg.com/

 

Ik voel alleen geen enkele noodzaak en heb geen enkele zin om naar full frame over te gaan. Voor mijn doel, mijn portemonnee en mijn door athrose aangetast lijf is aps-c de ideale keuze. In digitaal land ben ik begonnen met een Minolta Dimage 7i, een Minolta 5d, een Sony A100, A700, A55, A77, a6000 en a6300.

 

Ik merk dat ik alleen in toenemende mate steeds geïrriteerder raak door de keuzes die Sony maakt. Een a6300 uitbrengen met slechts een paar maanden erna een a6500 vond ik al niet grappig.  

Daarbij lijkt Sony uitsluitend en alleen te willen gaan voor FE lenzen en FF cameras en lijkt het verwacht te worden dat je als aps-c klant maar FE lenzen moet gaan kopen. Daar voel ik echter niets voor. 

Wellicht goed voor Sony's winst maar niet goed voor de gemiddelde aps-c koper. Ik weiger om een veel te dure en te grote en zware lens te kopen die niet gemaakt is voor aps-c.

En in de aps-c lijn zijn te veel lenzen waarvan de kwaliteitscontrole zo te wensen overlaat dat het een gok is een lens te kopen. (denk aan de 16-70/f4 en de 10-18/f4) . Je kan een goed exemplaar treffen maar ook een echt slechte lens. In dit prijssegment mag je echter verwachten dat een produkt gewoon goed is.

 

In feite richt Sony zich steeds meer op professionele kopers of in ieder geval kopers met een zéér ruime beurs.

Wellicht als ik bij Sony zou werken, zou ik diezelfde keuze maken. Ik werk echter niet voor Sony. 

Het zorgt er echter wel voor dat ik mijn beurs dicht houdt en niets meer investeer in de Sony lijn totdat ik het idee krijg dat aps-c nog meetelt bij Sony.  

 

Anders gaat de volgende camera toch echt een Fuiji XT-2 worden en verkoop ik de hele buts.

 

Er zijn uiteraard veel goede forums. Ik zit op twee engelstalige forums.

 

Het probleem van dit forum is, dat mensen denk ik verwachten dat je antwoord krijgt van Sony medewerkers. Die doen echter weinig tot niets op dit forum.

 

En zoals genoeg gezegd, de Sony helpdesk is geen helpdesk. Het is een excuus om te kunnen vertellen dat je een helpdesk hebt terwijl je er eigenlijk gewoon geen geld voor over hebt. Service als kostenpost in plaats van als manier om je klanten aan je te binden.

 

Coolbleu, weliswaar geen fabrikant, heeft een echt helpdesk die helpt. Als je die belt krijg je een Coolbleu medewerker aan de lijn die verstand van zaken heeft en je probleem oplost. En zomaar weet waar je het over hebt. 

 

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3