annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony STR-DN1080 vragen

profile.country.NL.title
Joster
Nieuw

Sony STR-DN1080 vragen

Onlangs heb ik een tweedehands Sony STR-DN1080 aangeschaft. Deze wordt nu samen gebruikte met een Sony Bravia KDL-50W829B. Oud beestje maar voldoet qua beeld nog prima voor ons. Keuze voor de Sony receiver i.c.m. de reeds aanwezige Sony TV was mede ingegeven door de hoop dat ze onderling goed in staat zouden moeten zijn om via HDMI-CEC en ARC met elkaar te kunnen communiceren. Qua speakers zitten er voorlopig 2 Dali Zensor 7 zuilen op aangesloten.

Afgelopen weken heb ik wat geprobeerd en zitten spelen met de instellingen, m'n apparatuur die ik wilde gaan aansluiten via de HDMI ingangen op de receiver, de afstandsbedieningen, etc. en hierbij vielen me een aantal punten op die ik irritant vind / waar ik vragen over heb:

 

  • Volume: Zodra ik het volume van de TV verhoog zie ik in beeld dat het volume van het audio systeem verhoogd wordt. Echter loopt dit niet synchroon met het volume van de receiver zelf. Zo staat het volume wat op de TV weergegeven wordt bijvoorbeeld op 30 terwijl de receiver aangeeft op 24 te staan. Ik begrijp  dat hier niets aan te doen is? Lame.
  • Afstandsbediening: De afstandsbediening van mijn TV kan ik nagenoeg helemaal gebruiken voor bediening van de receiver, echter zijn er enkele essentiële knoppen (bijvoorbeeld "HOME") welke mijn TV afstandsbediening vervolgens de TV laat bedienen. Indien ik de receiver aan zet en op de TV naar het juiste HDMI input kanaal switch dien ik op "HOME" te drukken om naar het hoofdmenu van de receiver te gaan. Maar aangezien ik dit met de afstandsbediening van de TV doe gaat deze naar het hoofdmenu van de TV in plaats van naar het hoofdmenu van de receiver. Is dit te omzeilen of ben ik dan toch echt gebonden aan 2 afstandsbedieningen (of een universeel programmeerbare afstandsbediening..)?
  • TV via CI+: Voor regulier TV kijken gebruiken wij de CI+ module die in de TV geprikt zit. Wanneer ik op de afstandsbediening van de receiver op "TV" druk gaat deze natuurlijk naar zijn eigen TV kanaal terwijl we via dat kanaal helemaal geen TV kijken. Maar ik vroeg mij wel af, waar kijkt deze input dan überhaupt naar? Er zit geen HDMI input met de naam "TV" op de receiver en alle andere inputs ("BD/DVD, SAT/CATV, GAME, SA-CD/CD, VIDEO 1, VIDEO 2") zijn met de remote of via het "Watch" menu te selecteren. Ook kan je volgens mij geen kabel TV aansluiten op de receiver zelf, dus ik vraag mij echt af waar dit nu voor dient? Het liefst zou ik natuurlijk zien dat deze knop me rechtstreeks naar de TV zelf brengt maar dit zal wel niet gaan. Vreemde is dan nog wel, indien we via de CI+ module TV kijken springt de receiver wel naar "TV"...
  • HDMI-CEC: Op de een of andere manier liep ik er nu al tegenaan dat de receiver steeds terug wilde naar een mediaspeler die nog aan stond op een van de inputs van de receiver. Ik had allang geschakeld naar de TV (waarbij ik dus via de afstandsbediening van de TV naar de regulier "TV ingang" ben gegaan aangezien wij via CI+ kijken) maar toch switchte de receiver weer vrolijk terug naar HDMI 2 om de mediaspeler op het scherm te zetten. Toen ik de mediaspeler had uitgezet ging dit vervolgens goed, tot ik 's morgens op stond en de TV + receiver weer vrolijk aan stonden op het scherm van de mediaspeler. Waarschijnlijk is deze vannacht om een of andere reden aangesprongen met dit tot gevolg.
  • Communicatiefout audiosysteem: Vervolgens zette ik de mediaspeler uit en switchte ik terug naar mijn TV kanaal (wederom via de TV, via CI+) en toen kreeg ik de "tv speaker actief door communicatiefout audiosysteem" melding. Ik kon me niet bedenken wat hier nu de reden voor was aangezien alles daarvoor prima in orde leek. Toen heb ik de HDMI kabel van de desbetreffende mediaspeler er maar uitgehaald en na een paar keer heen en weer klikken, van HDMI ingang op de TV veranderen etc. deed hij het weer. Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn? Gisteren heb ik hetzelfde nogmaals getest, maar steeds als ik de HDMI kabel van deze mediaspeler erin laat zitten gaat het fout. Indien de mediaspeler nog aan staat springt hij steeds terug naar het kanaal van deze mediaspeler. En indien ik de mediaspeler uitzet en terug ga naar TV krijg ik ofwel de "tv speaker actief door communicatiefout audiosysteem" melding, ofwel ik hoor gewoon helemaal geen geluid uit de speakers. Alleen als ik de HDMI kabel van deze mediaspeler verwijder werkt het gewoon weer normaal. Een andere HDMI kabel bood hier alvast geen oplossing voor.
  • Scene per HDMI Input: Tot nog toe gebruikte ik mijn TV als hub voor de aan te sluiten apparatuur. Hierbij had ik elke HDMI input op een bepaalde scène ingesteld. Dus films / series kijken via de Chromecast [HDMI 1 staat op scène bioscoop], gamen op de PS4 of Switch [HDMI 3 & 4 op gaming], of sport kijken via die Mi Box S [HDMI 2 stond op sport]. Ik heb elders gelezen dat receivers over het algemeen keurig de juiste instellingen mee geven aan het type kanaal dat werd door gegeven. Echter kan ik hier op de receiver helemaal niets van vinden? Het lijkt er helaas op dat ik met het aansluiten van diverse bronnen op de receiver helemaal niet meer kan instellen welke scène ieder apparaat qua beeldinstellingen vanuit de TV zou moeten krijgen?
  • Switchen van HDMI kanaal: Aangezien ik eerder de TV als hub gebruikte hoefde ik steeds maar één keer van HDMI kanaal te switchen om naar een ander apparaat te gaan. Aangezien we TV kijken via de CI+ module en de receiver nu op HDMI 2 zit aangesloten moet ik nog even zoeken hoe ik nu zo snel mogelijk naar bijvoorbeeld mijn mediaspeler(s) of een console schakel die aan de receiver hangen. Echt ideaal is dit vooralsnog niet.

Hopelijk is er iemand die me een beetje verder op weg kan helpen want vooralsnog is het vooral enorm wennen & ongemakkelijker geworden :upside_down:

0 ANTWOORDEN 0