annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Xperia 10 ervaring

profile.country.NL.title
Superlex80
Nieuw

Xperia 10 ervaring

Vorig jaar besloten om uit (oude) liefde voor het merk besloten weer eens een smartphone van Sony te kopen.

Wat heb ik daar een spijt van...

Je hebt hele goede telefoons, middelmatige telefoons, slechte telefoons en dan komt deze Xperia 10! Wat een bagger! Werkelijk niets aan deze telefoon functioneert naar behoren.

Ik ben een persoon van nuance, wars van ongefundeerde kritiek en heb nog nooit een negatieve recensie over wat voor product dan ook ergens achtergelaten, maar voor deze wanprestatie van Sony maak ik een uitzondering.

Het is bijna knap dat je het als fabrikant voor elkaar krijgt een product in de markt te zetten dat zo ontzettend faalt.

Waarom faalt deze telefoon?

-Zeer traag en 'laggy', zelfs bij de meest eenvoudige applicaties. 

-Browsen in Chrome? Om de haverklap loopt hij vast

-touchscreen reageert slecht en inconsistent

-Camera zeer matig, slechte focus en soms een keiharde crash. (hard reset nodig)

-Berichtje typen in Whatsapp? Een frustrerende uitdaging op zich.

-het scherm kantelt op willekeurige momenten en herstelt zich niet, of herstelt zich met een over de hoop gegooide schermindeling

-Soms onmogelijk om inkomende oproepen op te nemen. Scherm reageert gewoon niet.

En nog veel meer problemen, maar het is genoeg zo.

 

Deze telefoon is voor mij de meest frustrerende Xperience die ik me kan heugen. Gefeliciteerd Sony: jullie hebben de eer.

Voor dit geld verwacht ik geen high-end prestaties. Maar wel een telefoon die betrouwbaar werkt en de basisfuncties fatsoenlijk uitvoert: Bellen, appen, browsen, mailen etc.. En dat is precies wat dit apparaat niet doet.

 

Tot zover mijn relaas.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die deze ervaringen herkennen...

 

7 ANTWOORDEN 7
profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Dat klinkt inderdaad als frustrerend.

Je klachten komen ook bekend voor.

Het scherm dat slecht reageert is vaker gemeld.

Begrijpelijk dat je teleurgesteld bent.

 

Ik zou om te beginnen contact opnemen met Sony support. 

Dat kan je doen via de Support app op je telefoon.

Je kan mailen, bellen of chatten.

 

De andere benadering is zelf proberen.

Begin met een frisse start.

Doe een Software repair met Xperia Companion.

Eerst een backup maken.

Dat kan met de instellingen vanje Google account.

Zoek in Instellingen naar backup en je vindt het.

Whatsapp, Signal en andere messengers moet je backuppen vanuit de app zelf.

Foto's zou ik sowieso even via de USB kabel naar je computer downloaden, maar ook daarvoor biedt Google een oplossing in de vorm van gratis opslag in de cloud. 

 

Als je dan de Software repair hebt gedaan, zet dan niet alles terug.

Immers mocht er iets misgaan op je toestel dankzij apps die fout met het geheugen omgaan en je zet die apps weer terug dan herstel je de oude problemen weer.

 

De handleiding vindt je op de Support app en ook op het internet. 

Filmpje over Software repair vindt je op youtube en ook dit filmpje is misschien handig. 

 

 

 

 

profile.country.NL.title
Superlex80
Nieuw

Hoi Strampke,

 

Heel erg bedankt voor je antwoord en aangedragen oplossingen, dat waardeer ik zeer!

Ik ga er alleen niets meer mee doen...

 

Ik ben opgegroeid in de tijd dat Sony hét merk was: Walkmans, Discmans, de stereotorens, televisies.... het was 'Only Sony'.

En ondanks een eerdere negatieve ervaring met een smartphone van Sony heb ik vorig jaar toch weer voor dit merk gekozen. Oude liefde roest niet. Of toch wel?

 

Ik heb vanaf het eerste moment zitten zwoegen met dit toestel. Van alles geprobeerd om hem stabiel draaiend te krijgen, helaas zonder resultaat. Technisch is dit ding niet defect... het is gewoon een belabberd product. 

 

Gisteren, nadat het apparaat me in de steek liet op een voor mij zeer belangrijk moment, heb ik besloten om er afscheid van te nemen. En afscheid van Sony, ik ben er klaar mee.

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Hoi @Superlex80

 

Wat verwacht je precies van ons dan? Want er zijn best degelijke suggesties gegeven. 

 

profile.country.NL.title
Paulus6262
Ontdekker

Ik kan het bericht geheel onderschrijven. Na de Android 10 update begon het gelazer. Slecht reageerde scherm. In plaats van swippen werd altijd de link geopend waarop je je vinger zette. Ook was het heel normaal dat je rustig met je vinger op en neer over het scherm kon bewegen zonder dat het het beeld ook maar een millimeter mee bewoog, of het eerste stukje en daarna vast stond. Ook heel normaal het repair tekentje bij het opstarten.

Met al deze ellende stond ik op het punt om Sony Vaarwel te zeggen. Een goedkopere Samsung van mijn zoontje was een verademing om om op te werken. 

 

Waarom in de verleden tijd. 

De laatste systeem update 53.1.A.3.85 (27-11-2020) heeft deze issues bijna geheel verholpen.

Een scherm die weer lekker reageert. Zowaar kan je bij het swippen het beeld weer een klap geven dat deze snel door blijft bewegen. Een ervaring wat ik al maanden heb gemist. Dit bericht wat ik nu zonder haperingen kan kloppen. Het repair tekentje is verdwenen. 

Mijn conclusie is dat er wel iets degelijk mis was met de firmware. Jammer dat mensen met een algemeen verhaal afgescheept worden als er wel iets mis is met de firmware van een product. 

Tags (1)
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Hoi @Paulus6262, begrijp ik goed dat het toestel met de laatste firmware update weer naar behoren functioneert? 

 

Wij willen overigens niemand afschepen met een algemeen verhaal. Niet alle problemen zijn ons bekend. En wij zijn ook niet Sony zelf, maar net als jij gebruikers en fans van de producten. De tips die @Strampke geeft zijn misschien algemeen in jouw ogen. Je moet niet vergeten dat het ook aftikken van dit soort zaken voor ons is. Vergelijkbaar met zit de stekker in het stopcontact? Evengoed wordt er ook aangegeven dat dit soort problemen bekend zijn. 

profile.country.NL.title
Strampke
Expert

"Mijn conclusie is dat er wel iets degelijk mis was met de firmware. Jammer dat mensen met een algemeen verhaal afgescheept worden als er wel iets mis is met de firmware van een product."

 

Ik ga er van uit dat dat klopt @Paulus6262 

Je zult echter nooit horen of dat werkelijk zo is.

Dat geldt voor alle software ontwikkelaars en elk merk.

Voor informatie over Sony zit je wat dat betreft het dichtst op de huid bij xperiablog.net 

Ook androidpolice en gsmarena weten vaak meer.

profile.country.NL.title
Paulus6262
Ontdekker

Na een eerste positieve update begon de ellende weer. Totdat ik de "navigatie met gebaren" uitschakelde en de oudewetse navigatie toetsen onder aan het scherm weer inschakelde. Het toestel begon zich weer correct te gedragen. Een grote verademing. Ik hoop dat dit nu zo blijft.